Een belangrijk en groeiend segment van online marketing, performance marketing, is gebaseerd op samenwerking tussen adverteerders en publishers en betaald op basis van performance. De "publisher"  (eigenaar van een website) fungeert als digitaal sales team voor de "adverteerder" (iemand die producten of diensten verkoopt). Als bezoekers op een advertentie klikken worden ze naar de website van de adverteerder geleid.

Afhankelijk van het overeengekomen betalingsmodel ontvangt de publisher een commissie voor een actie van een consument en profiteert de adverteerder van een sale of een nieuwe lead. Voorbeelden van dit soort acties zijn klanten die zich ergens voor registreren, klikken voor verdere informatie, zich inschrijven voor een nieuwsbrief of een aankoop doen. De volgende woordenlijst is ontworpen om degenen die nieuw zijn in de wereld van performance marketing een korte uitleg te geven van onbekende termen.

Adverteerder (= Merchant, programma expolitant)

Een adverteerder is een bedrijf/individu dat online een product of dienst verkoopt. Adverteerders willen potentiële klanten aanmoedigen om hun website te bezoeken en zich vervolgens ergens voor te registreren of een aankoop te doen.

Annuleringsratio

Leads en sales van bezoekers van een website van een publisher worden vaak bruto omzet genoemd. Echter wordt een percentage van deze bruto omzet over het algemeen geannuleerd als gevolg van retouren, onvermogen om te betalen of om andere redenen. Het verschil tussen bruto omzet en  geannuleerde omzet wordt netto omzet genoemd. De annuleringsratio is de ratio tussen bruto omzet en netto omzet als een percentage.

Affiliate manager

Een affiliate manager zorgt voor een efficiënte workflow en is verantwoordelijk voor het uitvoeren van het programma. Dit omvat het werven van affiliates, het creëren van incentive programma´s, het vinden en implementeren van de juiste creatives en het beheren van het budget.

Affiliate marketing

Affiliate marketing maakt gebruik van de kracht van een netwerk van publishers om het bereik van een merk uit te breiden en te bevorderen. Affiliate marketing is gebaseerd op een samenewerkingsverband tussen adverteerders en publishers, waarbij publishers het aanbod van de adverteerders promoten op hun website of in hun nieuwsbrieven. Adverteerders betalen publishers alleen wanneer er een vooraf afgesproken actie plaatsvindt. Betaling is dus performance-based op basis van vooraf gedefinieerde betalingsmodellen, zoals pay-per-click, pay-per-lead en pay-per-sale of voor publishers cost-per-mille (kosten per duizend clicks).

Affiliate netwerk

Een affiliate netwerk is een onafhankelijk platform tussen publishers en adverteerders dat de noodzakelijke tools levert voor het meten van performance, alsmede de rapportage en de betalings diensten. Daarnaast geeft het netwerk advies aan zowel adverteerders als publishers over de optimalisatie van hun activiteiten.

Affiliate programma

Zie programma

API

Een Application Programming Interface (API) is een programma-onderdeel dat een website of dienst laat ´praten´ tegen een andere website of dienst. De affilinet API´s bieden publishers, adverteerders en mediabureaus toegang tot platform tools die efficiënte performance marketing garanderen. De volgende functies zijn meestal toegankelijk via een API: statistieken, creative beheer, order management en productdata.

Basket

Een Application Programming Interface (API) is een programma-onderdeel dat een website of dienst laat ´praten´ tegen een andere website of dienst. De affilinet API´s bieden publishers, adverteerders en mediabureaus toegang tot platform tools die efficiënte performance marketing garanderen. De volgende functies zijn meestal toegankelijk via een API: statistieken, creative beheer, order management en productdata.

Betalingsmodel (zie Cost-per-Click, Cost-per-Lead, Cost-per-Sale)

Met een betalingsmodel kan een adverteerder bepalen op welke basis de publisher wordt betaald binnen het kader van een specifiek affiliate programma. Er zijn diverse modellen beschikbaar, zoals pay per click, pay per lead of pay per sale.

Conversie-attributie

Bij conversie-attributie kiest de adverteerder ervoor om meerdere partners die hebben bijgedragen aan een sale een gedeelte van de commissie toe te kennen. Conversie-attributie kun je toepassen binnen een affiliate programma, maar ook tussen alle online marketing kanalen. Vaak kijkt de adverteerder naar de toegevoegde waarde van de partner binnen het salespad en kent hier een waarde aan toe. Bij de toepassing van conversie-attributie raden we aan altijd transparant te zijn. We gaan graag in gesprek over de inzet hiervan.

Conversieratio

De conversieratio is een percentage dat weergeeft hoeveel bezoekers overgaan tot een actie, dus tot een sale of lead. Bijvoorbeeld: als één van de honderd bezoekers van een online shop een aankoop doet, is de conversieratio 1%. Soms wordt conversieratio ook wel aangeduid als click-to-order. Bij een publisher is de conversieratio het aantal cliks dat nodig is om te komen tot een sale. Oftewel hij stuurt 100 clicks naar de adverteerder, en hij genereert daarmee 1 sale. Dan is de conversie 1%.

Cookie

Een cookie is een klein tekstbestand dat door een webserver naar een webbrowser wordt gestuurd zodra een gebruiker een website bezoekt. Cookies zijn anoniem en bevatten geen persoonlijke gegevens. Echter slaan ze wel andere informatie op, zoals waar de gebruiker vandaan komt en wanneer en dit kan worden gebruikt om activiteiten op de website van gebruikers op te sporen en transacties te meten. Voor meer informatie over de cookies die affilinet gebruikt, verwijzen we je naar onze aanvullende documentatie onder Cookies

Cookietijd

De cookietijd is de tijd dat een cookie actief blijft. Cookies zijn meestal geldig voor een bepaalde periode na de click en hebben invloed op de commissie die betaald wordt aan de publisher. Ter illustratie: als een cookie een cookietijd heeft van 30 dagen, worden publishers commissie betaald voor leads en sales binnen die periode nadat de cookie is gezet door middel van de click.

CPM = cost per mille of cost per thousand, (CPT)

CPT/CPM is een veel voorkomend betalingsmodel dat gebruikt wordt in online performance advertentieruimte. Adverteerders betalen voor impressies en niet voor een concrete actie, zoals een click, sale, etc. Publishers ontvangen commissie per 1.000 impressies. Dit betekent dat als de CPT €10-, is dat de publisher €10-, ontvangt per 1000 banner impressies.

eCPO, eCPM, eCPC

De "e" staat hier voor effectief, waarbij effectief betekent wat het je eigenlijk kost om je doel te bereiken, of dat doel nu een sale is, een lead of een bezoeker. Het bied je ook de mogelijkheid om je metingen te standaardiseren ongeacht het betalingsmodel waarmee je je media koopt. De eCPC kan worden berekend door de totale inkomsten te verdelen over het aantal clicks. Leveren bijvoorbeeld 100 clicks, 2 sales op van 20 euro? Dan is de eCPC 20x2/1000 = 0,04 -, per klik.

Merchant

Zie adverteerder

Netwerkontdubbeling

Een adverteerder die van meerdere netwerken gebruik betaalt vaak maar één keer commissie voor een sale. Hij wijst dan de order toe aan de publisher met de laatste click. De publishers van andere netwerken die daarvoor in het salespad zitten krijgen dan geen commissie en de sale wordt afgekeurd. Dat proces noemen we netwerkontdubbeling.

Ontdubbeling (tegen kanalen)

De meeste adverteerders zetten meerdere online marketing kanalen in. Als een adverteerder er voor kiest om alleen maar commissie te betalen als een publisher de laatste click heeft gezet in het salespad, noemen we dat ontdubbeling (tegen kanalen). De adverteerder kiest er namelijk voor om ´niet dubbel te betalen´. Ontdubbelen kan op verschillende manieren, maar we raden altijd aan transparant te zijn. We gaan graag in gesprek over de juiste inzet hiervan.

Pay-per-Lead (of PPL; CPL)

Een betalingsmodel waarbij de adverteerder de publisher betaalt zodra een bezoeker persoonlijke gegevens invoert binnen het kader van een vooraf gedefinieerde campagne zoals een wedstrijd, registratie, proefrit, inschrijving etc.

Pay-per-Sale/Order (of Cost per Order, CPO)

Een betalingsmodel waarbij de adverteerder de publisher betaalt zodra er een product of dienst van de website van de adverteerder wordt gekocht door een bezoeker die is doorgestuurd vanaf de website van de publisher. Afhankelijk van het afgesproken model, kan de betaling gebaseerd zijn op sales, een percentage van de waarde van de sale of een flat-rate onafhankelijk van de waarde van de sale.

Doorgaans gebruiken we ook de term CPS- Cost per Sale

Performance marketing

Online marketing waar commissies voor marketing diensten alleen worden verdiend op basis van performance. Betaling vindt alleen plaats bij voltooiing van een bepaalde actie, bijvoorbeeld bij een registratie of het doen van een aankoop. Digitale marketing biedt diverse disciplines, zoals display campagnes, search engine marketing (SEM), affiliate marketing, etc.

Product data

Product data worden doorgaans verstrekt als "product feeds" in CSV of XML formaat en bevatten informatie over een specifiek adverteerders' product, zoals afbeelding, prijs, beschrijving etc. Product data feeds zorgen voor doelgerichte banner advertenties en vergelijkingen met andere producten.

Product level tracking

Product level tracking maakt het tracken van alle goederen in een website's winkelwagentje mogelijk alsmede het doorgeven van die gegevens aan de publisher. Het stelt adverteerders in staat om betalingsmodellen af te stemmen op verschillende categorieen/product niveaus. Daarnaast kun je je aanbod en creatives optimaliseren met de gegevens.

Programma

Een programma is een sales samenwerking tussen een adverteerder en een publisher, waarbij publishers de producten en diensten van een adverteerder promoten via hun website, app, blog of een ander kanaal dat vooraf is afgesproken. Publishers worden betaald zodra de gebruiker een bepaalde actie heeft voltooid, zoals het klikken naar de website van de adverteerder, een aankoop doen, contactgegevens achterlaten, afhankelijk van het overeengekomen betalingsmodel. Alle aspecten van de samenwerking zijn vooraf gedefinieerd, zoals het aanbod van de adverteerder, beschikbare creatives, betalingsmodellen, statistieken en het tracken van impressies, clicks, leads en sales.

Publisher (= Affiliate)

Elk persoon of bedrijf dat producten en diensten van een ander persoon/bedrijf promoot via een website, app, blog of elk ander kanaal waarbij betaling performance-based is.

SubID

Publishers kunnen SubID´s gebruiken om te tracken waar de click is gezet die leidde tot een sale. Door de toevoeging van de parameter &SubID=  vóór de deeplink trackt het systeem de click en de sale en laat de connectie in de statistieken zien.

Tracking

Tracking biedt zowel adverteerders als publishers de mogelijkheid om te zien waar impressies, clicks, leads en sales worden gegenereerd. Performance marketing biedt diverse tracking methodes. Tracking via cookies is de meest voorkomende manier, waarbij er geen persoonlijke gegevens worden opgeslagen. Tracking zorgt ervoor dat alle gegenereerde sales en leads naar behoren worden getrackt en worden uitbetaald aan de desbetreffende publisher. Andere tracking methodes zijn IP tracking en fingerprint (device) tracking.

Registreren

Publisher

Wil je geld verdienen met je website?

Aanmelden publisher
Adverteerder

Wil je je omzet verhogen?

Aanmelden adverteerder